«Салют-7»: реальна історія, правда і вигадка

1. Дивіться також

12 жовтня вийшов в прокат блокбастер «Салют-7» від режисера Клима Шипенко. Його вихід приурочили до шістдесятиріччя космічної ери, а сам фільм позиціонувався як заснований на реальних подіях.

Але якщо аналогічне «Час перших» чекали з доброзичливим інтересом, то «Салют-7» викликав різку критику ще на етапі трейлера. Навіть фрагменти з нього суперечили тому, що відомо про місію з порятунку радянської орбітальної станції, блискуче проведеної в червні 1985 року.

Творці побачили, що їх задум не оцінили, і почали виправдовуватися заздалегідь. Продюсери Юлія Мішкінене і Бакур Бакурадзе заявили:

Все-таки ми знімали не документальне кіно, а жанрове. Це космічна катастрофа. І звичайно, тут можливий символізм, метафоричність і деякі перебільшення для візуальної виразності.

В інтерв'ю « Новой газете »

У той же час вони наполягали, що намагалися дотриматися достовірність історичних деталей. Консультантами фільму називали таких шанованих людей, як космонавти Сергій Крикальов і Олександр Лазуткін, головний спеціаліст РКК «Енергія» Віктор Благов і навіть глава «Роскосмосу» Ігор Комаров.

До зйомок нібито залучали і прототипів героїв фільму - Володимира Джанібековим і Віктора Савіних. Але пізніше з'ясувалося, що космонавти брали участь «заочно», тобто творці не зверталися до них самих, а використовували їх спогади, в тому числі книгу Савіних «Записки з мертвої станції», видану ще в 1999 році. До речі, саму книгу можна побачити у фільмі - артефакт з майбутнього стирчить з-за аптечки в одному епізоді.

Наскільки ж вдалося дотримати достовірність і точність?

Наскільки ж вдалося дотримати достовірність і точність

На борту «Салюта-7» дійсно було холодно, але не настільки, щоб усе покрилося памороззю

Фільм починається з того, що космонавт Світлана Лазарева (прототип - Світлана Савицька) випадково проколює рукавичку скафандра в відкритому космосі. Вона повинна загинути від розгерметизації, але її рятує напарник, Володимир Федоров (прототип - Джанибеков). Після цього Федоров спостерігає явище ... ангелів, про що розповідає психологу на Землі. Його тут же усувають від польотів. Але йому допомагає повернутися в космос аварія на «Салюте-7».

Станція зіткнулася чи з роєм метеоритів, то чи з космічним сміттям. З «Салютом-7» втрачено зв'язок, станція може зробити некерований сходження з орбіти і впасти на якесь місто, привівши до численних жертв. Гірше того, шкідливі американці мають намір викрасти «Салют-7» за допомогою шаттла, щоб вивідати радянські секрети. У нашого керівництва залишається два виходи: збити станцію ракетою або спробувати врятувати її, відправивши на кораблі «Союз Т-13» екіпаж досвідчених космонавтів.

Інженер для ризикованого рейсу знаходиться відразу - Віктор Альохін (прототип - Савіних), а ось з командиром труднощі: «Салют-7» безладно обертається «по всіх осях», і навіть досвідчені космонавти не готові виконати стиковку в таких умовах. Справитися може тільки Федоров-Джанібеков, і його визначають в екіпаж, незважаючи на релігійні бачення.

В реальності Джанибеков пристикувався корабель до станції з першого заходу

З першого заходу Федорову не вдається пристикуватися до станції. ЦУП в особі керівника польоту Валерія Шубіна (прототип - Валерій Рюмін) готовий відкликати «Союз», але космонавти все-таки здійснюють стикування і проникають на станцію. Там їм належить боротися з морозом, повінню, пожежею і застудою. Апофеозом стає операція у відкритому космосі: Федоров застосовує «біг рашен хаммер» щоб змусити системи станції виробляти енергію.

З реальною історією, викладеної в книзі Савіних, фільм збігається тільки в загальних рисах на кшталт окремих назв, дат і реплік. Савицька не протикайте рукавичку скафандра. «Салют-7» було втрачено через збій в командній радіолінії, а не зіткнення з космічним сміттям. Станцію ніхто не думав викрадати з орбіти - при всьому бажанні вона не вмістилася б у вантажний відсік шатлу. Спілкувалась вона в межах норми, тому Джанибеков пристикувався з першої спроби. Замість повені екіпаж, навпаки, зіткнувся з нестачею води. І, звичайно, не було епізоду з «біг рашен хаммер».

Загалом, перед нами альтернативно-історична фантастика, причому навіть не тверда НФ - адже у фільмі часом злегка порушуються закони фізики. Наприклад, такого яскравого і довгого пожежі на станції бути не могло: вогонь в невагомості горить слабо і тьмяно і при відсутності вільного повітря швидко гасне.

Однією з головних проблем космонавтів був не потоп, а дефіцит води

«Салют-7» укладається в традицію, що склалася у вітчизняному кіно про космос. Фільми «Найперші», «Приборкання вогню», «Повернення з орбіти», «Злодії і повії», «Перші на Місяці», «Паперовий солдат» зображують космонавтику зовсім інший, ніж вона була і є в реальності. Наприклад, в «Приборкуванні вогню» місце Сергія Корольова займає вигаданий конструктор Башкирцев. У радянську епоху така підміна була виправдана секретністю. Але навіщо подібні неточності зараз, особливо в таких фільмах, як «Гагарін. Перший в космосі »і« Час перших », де автори намагаються (на жаль, не завжди вдало) розповісти глядачеві про реальні події?

Пояснення просте - вимоги жанру. Будні космонавтики здаються російським кінематографістам нудними, їм не вистачає екшену і видовищності, які утримали б глядача в залі. За зразок беруть не «Аполлон-13», а «Гравітацію». Навіть екстремальний політ на некеровану станцію виявляється недостатньо драматичним.

І тоді сценаристам доводиться переписувати історію. Була ж космічна гонка? Було ж протистояння наддержав? Значить, потрібно посилити напруження. Подати ситуацію так, ніби від одного польоту залежить, хто здобуде перемогу в холодній війні. Зробити основою конфлікту бажання радянського керівництва перемогти за всяку ціну, протиставити його мудрості і гуманізму фахівців, які намагаються зберегти життя космонавтів.

Радянське керівництво зовсім не планував жертвувати космонавтами

Схоже, альтернативно-історичний підхід до космонавтики користується попитом: фільм «Салют-7», незважаючи на критику, впевнено збирає касу, статистично перемігши навіть «Гравітацію» ; зали переповнені, глядачі аплодують в фіналі. Але чи усвідомлюють аплодують, що їм показали іншу історію, що конфлікт вигаданий, що ніхто не збирався жертвувати космонавтами заради престижу держави? Або масова аудиторія буде думати, що їй показали правду про подвиг, скоєному не завдяки, а всупереч?

Шкода, але, незважаючи на відмінні спецефекти і величезну роботу, виконану знімальною групою, фільм «Салют-7» - ще один крок до девальвації великих досягнень, зароблених потом і кров'ю. А адже плодами цих досягнень ми користуємося донині ...

Дивіться також

12.05.2017

Чи вдалося авторам фільму достовірно показати історію першого виходу у відкритий космос? Чи правда радянські влада готова була «угробити» космонавтів?

Наскільки ж вдалося дотримати достовірність і точність?
Була ж космічна гонка?
Було ж протистояння наддержав?
Чи правда радянські влада готова була «угробити» космонавтів?