NEWSru.com :: Самці деяких комах прагнуть до того, щоб самки з'їли їх під час статевого акту

Самці деяких комах прагнуть до того, щоб самки з'їли їх під час статевого акту
За мільйони років конфліктів на сексуальному грунті самці павука-няньки (Pisaura mirabilis) розробили власну стратегію спарювання, аналогів якої немає в природі
Щоб подолати цю проблему, павуки виробили оригінальний спосіб спокушання небезпечних самок, який дозволяє їм залишитися в живих після злягання. Спочатку вони приносять своїй обраниці "дар любові", наприклад, мертве комаха

Вчені намагаються зрозуміти причини статевого канібалізму у богомолів, самки яких поїдають самців під час спарювання. За однією з версій, самці самі йдуть на самогубні відносини, так як це збільшує шанси на те, що їхні гени передадуться нащадкам, пише The New York Times .

На всім сході США зараз в розпалі жахливий ритуал, пов'язаний з шлюбним сезоном богомолів. Самець богомола наближається до самки, ляскаючи крилами і хитаючи животом. Схопившись їй на спину, він починає паруватися і через деякий час зазвичай позбавляється голови.

Самка пожирає голову ще спаровуються самця, а потім переходить до решти тіла. "Якщо ви залишите пару наодинці, а потім повернетеся, ви знайдете лише крила самця і ніяких інших ознак, що він там був", - сказав Вільям Браун, еволюційний біолог Університету штату Нью-Йорк у Фредонії. Він разом зі своїм студентом Джонатаном Леліто розповів про статеве життя богомолів в серпневому номері журналу American Naturalist , Відомості з якого наводить NY Times (повний текст на сайті Inopressa.ru ).

- Заохочуючи поїдання самих себе, самці отримують еволюційну перевагу
- Самці богомола воліють ситих самок
- Факти з статевого життя тварин можуть викликати у людей шок або заздрість

Статевий канібалізм займає біологів ще з часів Дарвіна. Він не обмежений богомолами і зустрічається у інших безхребетних, включаючи павуків, комарів і, можливо, рогатих деревних равликів.

Біологи сперечаються про те, як така поведінка розвинулося в процесі еволюції цих видів. Деякі вважають, що статевий канібалізм є всього лише результатом ненаситного апетиту самок. Але експерименти наводять також на думку, що цю стратегію самки використовують для відбору найкращих батьків для свого потомства.

Інші вчені виявили, що самці, можливо, зіграли свою роль в еволюції канібалізму. Здаючись своїх партнерок, самці збільшують їх репродуктивний успіх. Є група вчених, які вважають, що насправді самці йдуть на багато чого, щоб мінімізувати ризик бути з'їденими.

Вчені придивляються до сексуального канібалізму пильніше, і складається консенсус, що всі ці гіпотези, можливо, правильні. Різні еволюційні впливу породжують сексуальний канібалізм у різних видів.

Заохочуючи поїдання самих себе, самці отримують еволюційну перевагу

Сексуальний канібалізм став гострою темою дебатів серед біологів в 1984 році. Вчені з Корнельського університету і Університету Техасу в Остіні припустили, що він розвинувся, тому що самці деяких видів могли отримати еволюційну перевагу, будучи з'їденими. Їх тіла могли забезпечувати харчування матерям їх потомства, збільшуючи шанси на те, що потомство буде успішно виведено і виросте до віку, коли зробить власне потомство, передаючи таким чином батьківські гени.

Деякі сексуальні канібали, включаючи самок китайського богомола, дійсно їдять багато самців. "Одне з досліджень містить оцінку, що 63% раціону самок становлять самці богомола, - сказав Браун. - Тобто це головне джерело їжі".

Інші вчені продемонстрували, що самці можуть збільшувати шанси на передачу своїх генів, якщо беруть участь в своїй смерті. Так, самці австралійського красноспінного павука доглядають за самками до восьми годин, перебираючи нитки їх павутини. Коли самець починає паруватися, він швидко стрибає шкереберть на її ікла. Він продовжує спаровуватися, в той час як вона їсть його. У деяких випадках самець відповзає на невелику відстань, знову доглядає за самкою, а потім злучається вдруге. Він кидається на її ікла і до кінця другого спарювання вмирає.

Самці красноспінного павука отримують вигоду від канібалізму, але не тому, що вони стають їжею для своїх партнерок. Як встановила доктор Мейдіана Андраде з Університету Торонто, самці, яких з'їдають, спаровуються більш ніж в два рази більше, ніж самці, яких не з'їдають. Вони також виробляють вдвічі більше потомство з самкою, яка злучається з іншими самцями. "Ми відтворили результати три рази, це безперечно відбувається", - сказала Андраде.

Канібалізм дає самцям додатковий час, щоб перекрити приймач сперми у самки, передбачає дослідження Андраде. Це не дозволяє іншим самцям запліднити самку, збільшуючи таким чином ймовірність того, що її запліднити сперма першого самця.

Вчені виявили і інші види, у яких самці заохочують поїдання самих себе. Примітна особливість стратегії видна у кульових павуків. Самці раптово вмирають під час спарювання. Смерть самця, можливо, є стратегією щодо запобігання спарювання з самицею інших самців. Зі смертю його статевий орган застряє в приймальнику самки. Навіть якщо вона харчується останками його тіла, орган залишається, не даючи їй прийняти іншу сперму.

Самці богомола воліють ситих самок

Браун вирішив з'ясувати шляхом спостереження, роблять самці що-небудь, щоб збільшити свої шанси на виживання під час спарювання. Оскільки більш голодні самки з більшою ймовірністю поїдають своїх партнерів, він припустив, що самці можуть підходити до голодних самок інакше, ніж до ситим.

"Ми спрогнозували, що, якщо самець бере участь, він просто піде до неї в зуби, - сказав Браун. - Але якщо самець не хоче стати її трапезою, він повинен уникати ризику бути з'їденим".

Браун і його студент Джонатан Леліто (в даний час - аспірант Університету Піттсбурга) помістили самців в контейнери з самками. В одних випадках самки тільки що наситилися цвіркунами, в інших вони були дуже голодні.

Самці богомола дуже по-різному реагували на голодних і ситих самок. Вони охочіше наближалися до ситим, ніж до голодних. Коли ж вони наближалися до голодних самок, то стрибали на партнерок з більшої відстані, ймовірно, щоб зменшити шанси, що самка його схопить.

Браун і Леліто встановили також, що самці богомола довше зістрибує з голодних самок. Іноді самки хапають самців, коли ті злазять, так що самці можуть вичікувати з обережності. "Це явно випадок сексуального конфлікту, - зазначив Браун. - Самці не добровільний партнери".

Подібно Богомолов, самці деяких інших видів, схоже, пускаються на хитрощі, щоб їх не з'їли. Самці золотистого кульового павука можуть зменшити свої шанси на поживу, стрибаючи на самок, коли вони їдять щось інше. Якщо вони вижили при спарюванні, вони можуть збільшити свій репродуктивний успіх, охороняючи своїх самок і відганяючи інших самців.

Таку ж стратегію виживання виробили самці павука-няньки (Pisaura mirabilis). Спочатку вони приносять своїй обраниці "дар любові", наприклад, мертве комаха. Вручивши подарунок, самці негайно прикидаються мертвими і падають у її ніг. Самка, переставши звертати увагу на невдалих залицяльників, занурює щелепи в принесене комаха. Поки вона зайнята, самці "оживають", заповзають під неї і починають спаровуватися.